הכנס ה-51 של האגודה הסוציולוגית הישראלית התקיים ב-25-26 בפברואר 2020 באירוח המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת בר-אילן.
נושא הכנס: "תרבות, כח, וכח התרבות".
על נושא הכנס
מהו כוחה של התרבות? כלומר, כיצד ועד כמה תרבות מעצבת את החיים החברתיים – הן אינטראקציות ברמת המיקרו והן יחסי-כח, סולידריות ואי-שוויון ברמת המקרו? לאיזה תפקיד עלינו ללהק את התרבות בהסברינו הסוציולוגיים? ומנגד, כיצד ועד-כמה מעוצבת התרבות עצמה על-ידי יחסי כח ומאבקים חברתיים ומשקפת אותם? שאלות יסוד אלו, שיעמדו במרכז הכנס השנתי, הן שאלות שכולנו עוסקות בהן ומשיבות עליהן, מדעת או שלא-מדעת, כאשר אנו מגבשות הסברים סוציולוגיים, ואחת היא אם נחקור ארגונים ועבודה, כלכלה, מדע וטכנולוגיה, משפחה, הגירה, אתניות, מגדר, חינוך, מיניות, ערים, סביבה, גוף, פוליטיקה, בריאות, צבא, הגירה, צריכה או כל סוגיה אחרת. הסיבה לכך היא שהסוציולוגיה מראשיתה ביקשה להסביר את החיים החברתיים לא דרך מאפיינים ביולוגיים-אוניברסליים של המין האנושי וגם לא דרך ייחודיותו של הפרט החד-פעמי, כי-אם דרך בחינת האופנים המרובים של הארגון החברתי; ומשום שקולקטיבים אנושיים ורשתות אנושיות מייצרים ידע על העולם ועל עצמם ופועלים מתוך הידע הזה, צורות הארגון הללו שזורות בעולמות של ידע ומשמעות.
בשנים האחרונות העיסוק הסוציולוגי בתרבות נע משולי הדיסציפלינה למרכזה. על המשגת התרבות ועל כחה ניטשים מאבקים סוערים ועקובים מדיו, שבחלקם נעסוק בכנס; ואולם מאבקים אלו מסתירים הסכמה רחבה, כי תרבות כוללת את אותם דפוסים שאינם אוניברסליים אך אינם אינדיבידואליים, המאורגנים סביב ידע לסוגיו השונים: ייצוגים מנטליים, סכימות קוגניטיביות ויכולות מוגפנות. שיחים, קודים, סמלים, דימויים, הרגלים, כשירויות, סכימות סיווג ועקרונות הערכה והצדקה הם דוגמאות לישים תרבותיים כאלה.
בכנס נבקש לחקור את הכח ההסברי של תרבות על גילוייה השונים: נבחן את כח התרבות להסביר תהליכים בזירות מגוונות, כמו שדה הכח הפוליטי או הכלכלה; נחשוף את הממד התרבותי של תופעות הנדמות לעתים כאוניברסליות ונעדרות ספציפיות תרבותית כמו הגלובליזציה; נדון בריבוי תרבותי, בשינוי תרבותי ובהמשכיות תרבותית; ונבחן מאבקים תרבותיים על ערך והכרה, שבהם מאבקים על היררכיה חברתית ועל משמעות שלובים זה בזה.
מידע נוסף
לתוכנית הכנס לחצו כאן
לקול קורא לחצו כאן